duminică, 9 octombrie 2011

John Galliano

(* articol publicat pe 19 decembrie 2010 pe redwind.ro )


Lui i se aplică celebra –fashion is obsession– (de pe Fashion Tv), doar că, pentru el, puterea vieții vine din influența limbajului său vestimentar în modă.

Galliano alege mereu altceva în fiecare sezon, față de omologii săi în domeniu. Frapează prin culori puternice, saturate, şi o vigoare a formelor, învățând în permanență jocurile succesului prin marea sa regulă: nu încetează să se joace niciodată. Adept al asimetriilor de orice fel, elaborate prin accentele teatrale, dramatice, în stilul desuet și boem al anilor ’50, își păstrează vizionarismul prin tenta modernă/excentrică. Glamour, street style, urban-chic, playa, theatral, toate le regăsești la el. Și încă mult mai mult de atât.

În majoritatea show-urilor sale, Galliano şi-a demonstrat veleităţile de regizor, actor, jucător de șah în piesa propriei vieți, transmontarea vechilor timpuri prin cele actuale, readucând în prim-plan imaginația și carisma sa, pasiunea pentru vestimentație și trăsăturile a tot ceea ce este feminin. De la jocul de rol cu personajele Charlie Chaplin şi Buster Keaton până la imprimeuri sălbatice, florale, avangardiste, șpoate prea futuriste pentru gusturile celor cafre nu îl înțeleg dar îl aclamă, chiar și numai în secret, JG dă filosofiei sale de viață un accent melodramatic, de neînțeles pentru majoritatea, atrăgând mereu viziuni oculare de impact. Utilizează inclusiv personaje de desen animat în eprimarea viziunilor sale.

JG e genial și vizionar. Inventează roluri unor accesorii destinate cu totul altor chestii. Pălăriile, costumele, jambierele, mustățile, aplicații diverse, machiaj de teatru și multe altele, toate astea contribuie la a evidenția calitatea sa: rezistă în timp și mereu lasă loc de interpretări. Mereu trebuie să citești printre show-urile sale. Te poți trezi cu cravată pe post de brățară, cu jambiere la pantofi sau, simplu, cu fluturi pe post de perucă, pe lângă curele pentru talii cambrate, dar curele atât de stridente, că tocmai aici e frumusețea nelalocul ei.

Juan Carlos Antonio Galliano Guillén este pe jumătate gibraltarain și pe jumătate spaniol. S-a născut în 1960. După ce a absolvit la 24 ani Colegiul de Arta si Design St. Martin din Londra (unde se mutase împreună cu familia sa la 6 ani) cu o colecție inspirată de Revoluția Franceză, își croiește drum către succes și apreciere, întâi printr-un boutique londonez care i-a cumpărat colecția de absolvire, apoi în 1987, 1994, 1995 și 1997 (ultima oară împreună cu Alexander McQueen) a fost desemnat British Designer of The Year. Își mută pasiunea pe scena Parisului din anului 1990, motivat de anumite eșecuri pe scena londoneză. La Paris ajunge în 1995 director artistic al Givenchy (când conglomeratul de lux leader in lume LVMH -Louis Vuitton Möet Hennessey- a ales Galliano, atât pentru Alta Moda cât şi pentru Pret a porter -Haute Couture e Ready to Wear -) apoi al Christian Dior. În 2000, Galliano revoluționează din nou lumea modei cu o colecție – „Clochards” („Vagabonzi”), de o ingeniozitate simplă dar excentrică (sublimă prin sursa inspirației – după propriile declarații, imaginile zilnice din cele 40 de minute de jogging matinal). Din 2001 el devine si responsabilul imaginii parfumurilor Dior iar colectia prezentata in 2007 la Palatul Versailles, creata special pentru aniversarea a 60 de ani de la infiintarea casei de moda Dior, a șocat încă o dată în mod pozitiv prin ținutele, inspirate de operele unor pictori celebri precum Picasso, Renoir, Degas, Goya. Nu mai vorbim de colaborările pentru Evita –cu Madonna în rol principal, sau de colaborarea cu Kylie Minogue, Cate Blanchett, sau chiar lady Dy (a creat o haină “blu marino” pentru Principessa de Galles, care a îmbrăcat-o la deschiderea expoziţiei pentru aniversarea de 50 ani a casei Dior la Metropolitan Museum of Art din New York), Taylor Momsen etc.

Cea mai nouă colecție prezentată la Paris a uimit printr-o notă și mai dramatică, mai ales că machiajul manechinelor a completat imaginea de ansamblu a ținutelor surprinzătoare prin nuanțe stridente, combinații diverse și multă transparență epatând febril. Iar pentru Crăciunul lui 2010, JG a realizat o fantezie subacvatică prin designul bradului de Crăciun pentru hotelul de lux londonez Claridge’s (citându-l, cu — corali roz, cai de mare, anemone și meduze, toate strălucind ca pietrele prețioase și plutind printre frunzele de argint–).


JG e dependent de el însuși, acționând în concordanță cu propriile sale idei și propriul mod de viață. De viață.


Oana Roventa Micu

Niciun comentariu: